Kirjoittaja Viesti

<  Palaute ja kehitysideat  ~  Aloittelijoita foorumilla - toimintaa, toverit!

ViestiLähetetty: La 24 Maalis, 2007 23:12
AvatarViestit: 280Paikkakunta: HelsinkiLiittynyt: Pe 16 Maalis, 2007 17:21
Valtamedia virtaa, ja UE on hypännyt kyytiin! Kuitenkin edelleen vanhat parrat nököttävät nurkkapöydisään ja katsovat kuinka uudet käyttäjät rellestävän kysyen kerta toisensa jälkeen: "mä haluun kohteisii, mis niitä on?".

Ja nyt ollaankin asian ytimessä. Seuraavassa muutamia kysymyksiä palstan ylläpidolle:

a) Palstalle on tullut viime aikoina nippu uusia käyttäjiä. Miten heille aiotaan selvittää UE:n perusperjaatteet?
b) Minkälainen linja otetaan kohteiden sijaintien kertomisessa uusille käyttäjille?
c) Olisiko mahdollista tehdä suurkaupungeista ns. päivitettävät UE-listat, joista aloittelijat voisivat etsiä helppoja kohteita itselleen?
d) Kannattaisiko tehdä yleiselle osastolle eräänlainen aihe: UE:n lakikirja? Siinä selitettäisiin seikkaperäisesti UE:n perusajatus ja -ideologia, suhtautuminen vandalismiin, kanta paikkojen kertomiseen, ohjeet Trustediin pääsyyn tms.?

Kolmas aihe lyhyen ajan sisään. Fabulous UE, fabulous.

BKT

Poissa Profiili WWW
ViestiLähetetty: La 24 Maalis, 2007 23:53
AvatarYlimoderaattoriViestit: 1710Paikkakunta: HelsinkiLiittynyt: To 15 Syys, 2005 18:39
Jonkinlainen tietopaketti foorumin ja harrastuksen periaatteista ja käytännöistä jne. on jo kauan ollut ToDo-listallani. Harmittavasti listalla on myös paljon korkeamman prioriteetin töitä. Yritän kuitenkin saada jotain kasaan ennemmin tai myöhemmin. Tällä hetkellä uteliaat joutuvat tyytymään mm. Infiltration.orgin tarjontaan.

Toistaiseksi kysyville voi jokainen vastata oman harkinnan mukaan, eikä mahdollisista määrittelemättömistä etikettivirheistä erityisemmin rangaista. Ylläpidolla lienee kuitenkin oikeus puuttua keskusteluun tarvittaessa mm. poistamalla osia viesteistä, jos katsotaan, että rikotaan tiettyjä "kirjoittamattomia sääntöjä". Tähän tosin kaipaisin vahvistamista Juustolta.

En kannata minkäänlaista tietokantaa tai listausta UE-kohteista. UE:n ei mielestäni pitäisi olla turismia, jossa katsotaan listasta kohde, jossa käydään, vaan hommaan pitäisi liittyä hieman kohteiden omatoimista etsimistä, löytämistä ja selvittämistä. Toki olisi kiva, että löydöistä kerrottaisiin foorumillakin, vaikka sitten ilman minkäänlaisia sijaintitietoja. Toinen suositeltava vaihtoehto on tutustua oman kaupungin muihin harrastajiin ja yrittää ymppäytyä heidän seuraansa. Olisi hienoa, että UE:hen liittyisi edes jonkinlaista yhteisöllisyyttä, vaikkakin eräs pitkän linjan harrastaja siitä aikoinaan avautuikin. Lisäksi meillä on tämä hieno foorumi, jota voi lukea ja jolle voi kirjoittaa, ja jonkinlaiseen tietokantaan verrattavissa olevat Spivey Point ja muutama muu suomalainen UE-sivu vakavasti sosiaalisesti rajoittuneille.

Mitä "lakikirjaan" tulee, niin jotain ajattelin aiheesta kirjoittaa tuohon tietopakettiini. UE ei kuitenkaan ole järjestäytynyt harrastus, eikä meillä ole mitään ehdottomia kirjoitettuja sääntöjä, joten käytännössä jokainen joutuu asettamaan itse eettiset ja moraaliset rajansa. Toki tarvittaessa mobilisoidaan suuren liikkuvuuden iskuryhmä opettamaan eksyneille lampaille, että on asioita, joita ei saa tehdä...

Itsekin voisin esittää kysymyksen: Kun nyt UE:sta on tulossa mainstreamia, olisiko tarpeen kehittää myös tuota trusted-aluetta? Kuitenkin monilla uusilla käyttäjillä tulee ennemmin tai myöhemmin tarvetta sille, mutta toisaalta on myös asioita, jotka vaativat vielä korkeamman, tähtiporttitason turvaluokituksen.

ViestiLähetetty: Su 25 Maalis, 2007 0:07
Tupsumato kirjoitti:
Jonkinlainen tietopaketti foorumin ja harrastuksen Itsekin voisin esittää kysymyksen: Kun nyt UE:sta on tulossa mainstreamia, olisiko tarpeen kehittää myös tuota trusted-aluetta? Kuitenkin monilla uusilla käyttäjillä tulee ennemmin tai myöhemmin tarvetta sille, mutta toisaalta on myös asioita, jotka vaativat vielä korkeamman, tähtiporttitason turvaluokituksen.

Johon minä olen esittänyt oman vastaukseni ketjussa "Backstage". Mielestäni asiat, jotka ovat huippusalaisia eivät kuulu foorumille. Niistä voidaan puhua UE-piireissä, mutta jos asia todellakin niin arkaluontoinen en kannata sen kertomista netissä. Edes lukkojen takana.

Itse haluaisin kovasti Trusted-alueelle. Toivon, että joko järjestelmä muuttuu tai pääsen sinne muilla avuilla.

BKT

Poissa Profiili WWW
ViestiLähetetty: Su 25 Maalis, 2007 0:45
AvatarYlimoderaattoriViestit: 1710Paikkakunta: HelsinkiLiittynyt: To 15 Syys, 2005 18:39
Bruttokansantuote kirjoitti:
Johon minä olen esittänyt oman vastaukseni ketjussa "Backstage".

Johon minä olen juuri muotoilemassa vastinetta ;-)

ViestiLähetetty: Su 25 Maalis, 2007 10:57
AvatarModeraattoriViestit: 963Paikkakunta: TurkuLiittynyt: To 11 Touko, 2006 21:40
Mielestäni asiat, jotka ovat huippusalaisia eivät kuulu foorumille. Niistä voidaan puhua UE-piireissä, mutta jos asia todellakin niin arkaluontoinen en kannata sen kertomista netissä. Edes lukkojen takana.

Missä muualla sitten, kuin irkissä taikka foorumilla? Harrastajat ovat eri puolilta Suomea. Kirjeenvaihtoon taikka puhelinkeskusteluihinko tässä muka pitäisi alkaa?

Trustediin pääsemikseksi ei tarvita voimakasta tahtoa ja inttämistä "mää tahon Trustedii" , vaan luotettavuutta, luotetettavuutta ja luotettavuutta.

ViestiLähetetty: Su 25 Maalis, 2007 11:04
Nokimusta kirjoitti:
Trustediin pääsemikseksi ei tarvita voimakasta tahtoa ja inttämistä "mää tahon Trustedii" , vaan luotettavuutta, luotetettavuutta ja luotettavuutta.

Luotetttavuus nettikeskusteluissa on yhtä tyhjän kanssa. Ihan kuka vain graffittimaalari voi pienellä vaivannäöllä hankkia luotettavuutenne olemalla kiltisti ja kirjoittelemalla vähän aikaa aktiivisesti. Katsos netti on siitä ihmeellinen paikka.

En minäkään voi luotettavuuttani todistaa. Eikä voi kukaan muukaan, joka ei ole IRL-UE-piireissä erityisen tunnettu.

BKT

Poissa Profiili WWW
ViestiLähetetty: Su 25 Maalis, 2007 11:19
AvatarViestit: 12Paikkakunta: KuopioLiittynyt: La 24 Maalis, 2007 0:04
Uskon, että suurin osa niistä, joita UE todella kiinnostaa, on jo selvittänyt harrastuksen perusperiaatteet ennen kuin on eksynyt tänne. Itse en edes muista, kuinka löysin tänne tieni, mutta muita UE-sivuja tuli koluttua jo ennen. Ja kyllä ne perusperiaatteet täältäkin löytyy threadien seasta, ei välttämättä aivan suoraan tosin mutta selvästi löydettävissä jos vain jaksaa lukea yleensäkin tuota yleistä puolta.

Tuo trusted-puoli nyt on ihan ymmärrettävä. Uskon, että ylläpito osaa varmastikin arvioida, kuka on trusted-"leiman" arvoinen ja kuka ei. En usko, että kukaan vandaali olisi niin kärsivällinen, että jaksaisi kärkkyä palstalle pitkiä aikoja esittäen asiallista. Paitsi jos on riittävän sekaisin päästään, joka varmastikin huomattaisiin.

Poissa Profiili
ViestiLähetetty: Su 25 Maalis, 2007 11:57
AvatarModeraattoriViestit: 963Paikkakunta: TurkuLiittynyt: To 11 Touko, 2006 21:40
Luotetttavuus nettikeskusteluissa on yhtä tyhjän kanssa. Ihan kuka vain graffittimaalari voi pienellä vaivannäöllä hankkia luotettavuutenne olemalla kiltisti ja kirjoittelemalla vähän aikaa aktiivisesti.

Uskon minäkin, että ylläpito kyllä tunnistaa mädät omenat tuoreiden joukosta. Netti on ihmeellinen paikka, mutta enemmän kirjoittelin tästä omaan vastineeseeni tuonne "backstage"-keskusteluun. Luotettavuus ei tosiaan tule netissä välttämättä niin helposti selville, jos tulee ollenkaan.

ViestiLähetetty: Su 25 Maalis, 2007 22:44
AvatarViestit: 344Paikkakunta: Abandoned FinlandLiittynyt: La 18 Helmi, 2006 20:19
Itse olen täällä tarjonnut useamminkin mahdollisuutta lähteä mukaani jollekin ue-kierrokselle. Niin ovat eräät muutkin.
Ei sillä nyt välttämättä vielä mihinkään piireihin pääse, jos sellaisia onkaan, mutta jonkinlaisen kontaktin muihin samasta aiheesta kiinnostuneisiin saa luotua.

Tämän harrastuksen yhteisöllinen puoli on pitkälti vuorovaikutusta. Se ei kuitenkaan tarkoita, että jokaista vinkkiä ja tiedonmurusta vastaan pitäisi antaa vastaavan arvoinen vastine. Suurelle osalle harrastajista suurin elämys on kuitenkin kovan työn jälkeen jonkin uuden kohteen löytäminen. Tätä kautta vuorovaikutus syntyy ikään kuin automaattisesti. Osa porukasta on aina 'vapaamatkustajia' ja sekin on ihan ok.

Alkavalla viikolla ollaan Muukalaisen kanssa taas menossa jonnekin. Joten Tampereen seudun 'newbiet' voivat ihan rohkeasti laittaa yksityisviestiä.
Ugh.

ViestiLähetetty: Ti 27 Maalis, 2007 21:28
AvatarViestit: 175Paikkakunta: HelsinkiLiittynyt: La 22 Huhti, 2006 4:02
Joo messiin vaan jos hermot kestää meidän juttuja. :twisted:

ViestiLähetetty: Ti 27 Maalis, 2007 22:20
Viestit: 363Paikkakunta: TpeLiittynyt: To 15 Syys, 2005 18:53
Luotetttavuus nettikeskusteluissa on yhtä tyhjän kanssa. Ihan kuka vain graffittimaalari voi pienellä vaivannäöllä hankkia luotettavuutenne olemalla kiltisti ja kirjoittelemalla vähän aikaa aktiivisesti. Katsos netti on siitä ihmeellinen paikka.

Niin voi. Mutta ei siellä trustedillakaan NIIN arkaluontoisista yleensä puhuta. Ihmisillä on itsekritiikki. Jos joku asiaton voi kuulla, ollaan hiljaa. Itse en tiedä, kuinka paljon porukkaa -ja ketä- trusted-oikeuksilla on, ja käyttäydyn kirjoituksissani sen mukaisesti.

Tapaaminen irl aina vaikuttaa paljon, ja itsekin komppaan wormwoodia tuossa mukaan tulemisessa.

Poissa Profiili WWW
ViestiLähetetty: Ma 07 Huhti, 2008 23:47
AvatarViestit: 28Paikkakunta: KuopioLiittynyt: Su 06 Huhti, 2008 12:27
Hmm. Avataan nyt itsekin tuota sanaista arkkua enemmän kuin sen kahden viestin verran.

Löysin itse tänne ihan sattumalta etsiessäni lisää UE-sivustoja ja sitten kun tiesin kuitenkin lähteväni mukaan tälläiseen touhuun (ts. helposti mukaan huijattavissa :roll: ), niin päätin rekisteröityä. Lisäksi samaan aikaan löysin täältä tuon irkkipuolenkin, jonne tietty piti tunkea mukaan myös (olkoonkin, että se on tein...siis quakenetissä).

Tietty hirmu vaikea sanoa näin muutaman päivän perusteella vielä, mutta olen aistivinani vahvasti täältä(kin) semmoisen ilmapiirin, että hitto, toi on uus, ei puhuta sille. En nyt tarkoitakaan sitä, että ihmisten pitäisi olla riemusta kiljuen vastassa että tervetuloa, tervetuloa, tuoretta pullaa olisi, haluatko kahvia myös?-meiningillä, mutta kovasti tuntuu, että vanhat käyttäjät on tosissaan jumittuneet sinne nurkkapöytiinsä, missä sitten sitä partaa suitaan ja puhutaan "niistä perhanan aloittelijoista".

Onhan se varmasti niinkin, että koskaan ei voi tietää netin ihmeellisessä maailmassa, että kenessä on potentiaalia ja kenessä ei, ja siinä vaiheessa kun ne omat piirit on kerennyt syntymään, niin niihin mukaan pääseminen on melkeinpä mahdotonta ilman psykologista kikkailua. ;)

Mitä tieten yritän sanoa, on että vaikka foorumi on hyvä, niin monella varmaan lopahtaa into siinä, kun vanhat käyttäytyjät ovat hieman tylyjä (älkää nyt edes viitsikö väittää, kyllähän teistä osa ihan selkeästi höykyyttää alokkaita) ja kun käyttäjämäärät eivät ole ihan huipussaan kuitenkaan täällä, niin aloittelijan on vaikea löytää toista aloittelijaa, jonka kanssa jakaa se "oma hieno löytönsä", joka vuosien päästä voi vaikuttaa ihan älyttömän tyhmältä.
Siinä kun esittelee sitten että wow, katsokaa, löysin katinkultaa ja toisilla on taskut täynnä timantteja, niin nämä timanttiroopet harvemmin sitten edes jaksavat vilkaista sen innokkaan pikkuisen katinkultakaivajan saalista. Ja sitten on pienellä katinkultaihmisellä suru puserossa, että höh, oonks mä noin huono ja surullisena lähtee hän vaskoolinsa kanssa kävelemään kohti taivaanrantaa, auringon värjätessä taivaan verenpunaiseksi, pienen UE-sydämen murtumisäänen peittäessä alleen linnunlaulun. Ja timanttiroope nauraa että hähä, n00b.

ViestiLähetetty: Ti 08 Huhti, 2008 0:03
SoYoung kirjoitti:
Tietty hirmu vaikea sanoa näin muutaman päivän perusteella vielä, mutta olen aistivinani vahvasti täältä(kin) semmoisen ilmapiirin, että hitto, toi on uus, ei puhuta sille. En nyt tarkoitakaan sitä, että ihmisten pitäisi olla riemusta kiljuen vastassa että tervetuloa, tervetuloa, tuoretta pullaa olisi, haluatko kahvia myös?-meiningillä, mutta kovasti tuntuu, että vanhat käyttäjät on tosissaan jumittuneet sinne nurkkapöytiinsä, missä sitten sitä partaa suitaan ja puhutaan "niistä perhanan aloittelijoista".

Mitä tieten yritän sanoa, on että vaikka foorumi on hyvä, niin monella varmaan lopahtaa into siinä, kun vanhat käyttäytyjät ovat hieman tylyjä (älkää nyt edes viitsikö väittää, kyllähän teistä osa ihan selkeästi höykyyttää alokkaita)

Oliko mielestäsi vastaanotto esimerkiksi irkissä paha tai jotenkin tunkeileva? Myönnetään, musta on tullut kanavalla sellanen, joka yleensä tiukkaa uusilta heti taustatietoja, ikää, sukupuolta, ammattia jne, mutta en yritä tehdä sitä pahalla. Ja kyllähän sullakin tuo juttu irkissä lähti luistamaan ainakin ihan hyvin meidän muiden kanssa. Foorumi ja irkki on kyllä sitten taas asia erikseen.. Missä olet havainnut erityisesti "alokkaiden höykytystä"? Mua kiinnostaisi tietää.

ViestiLähetetty: Ti 08 Huhti, 2008 1:05
AvatarViestit: 28Paikkakunta: KuopioLiittynyt: Su 06 Huhti, 2008 12:27
Nokimusta kirjoitti:
SoYoung kirjoitti:

Mitä tieten yritän sanoa, on että vaikka foorumi on hyvä, niin monella varmaan lopahtaa into siinä, kun vanhat käyttäytyjät ovat hieman tylyjä (älkää nyt edes viitsikö väittää, kyllähän teistä osa ihan selkeästi höykyyttää alokkaita)

Oliko mielestäsi vastaanotto esimerkiksi irkissä paha tai jotenkin tunkeileva? Myönnetään, musta on tullut kanavalla sellanen, joka yleensä tiukkaa uusilta heti taustatietoja, ikää, sukupuolta, ammattia jne, mutta en yritä tehdä sitä pahalla. Ja kyllähän sullakin tuo juttu irkissä lähti luistamaan ainakin ihan hyvin meidän muiden kanssa. Foorumi ja irkki on kyllä sitten taas asia erikseen.. Missä olet havainnut erityisesti "alokkaiden höykytystä"? Mua kiinnostaisi tietää.

Irkissä kyllä lähti ihan hyvin, ei mitään valittamista sen puolelta. Eikä haittaa vaikka kyselit, se oli ihan ok. :)

Mutta tuosta höykytyspuolesta vielä. En erityisemmin ole useampia aloittelijoita laittanut merkille, mutta kyllä sinäkin varmaan tiedät tämän yhden tapauksen...

Kylläkyllä, kaikkeen on syynsä ja kyl minäkin ymmärrän sen miksi ihmiset ei välttämättä ole samalla aaltopituudella, mutta.. Niin. Vaikeapa tuohon asiaan on oikein mitenkään omalta puoleltani ainakaan puuttua. Yksi ihminen, yksi aihe, runsaasti sarkasmia. :roll:

ViestiLähetetty: Ti 08 Huhti, 2008 11:48
AvatarViestit: 669Paikkakunta: Cheekin kotikaupunki, heeeeiLiittynyt: To 15 Syys, 2005 19:08
En tiedä, oletko SoYoung irkkaillut kuinka paljon muualla, mutta mun kokemukseni siitä touhusta on, että samanlaista sisäänpäinkääntynyttä tuppisuuporukkaa kaikilla (suomalais)kanavilla on, jos asiaan ottaa sen suhtautumistavan. Jos olet outo ja sanot jotain, tuskin siihen kukaan reagoi, ei aina vaikka esittäisit suoran ja selkeän kysymyksen. Ja jos olet vakkari niin sama meno jatkuu :? Riippuu tietenkin paljon siitä, ketä kanavalla on paikalla jne, mutta kun tekee itsestään ja jutuistaan jollakin tapaa kiinnostavia niin alkaa jotain vastettakin syntyä.

Foorumihöykyytyksistä sen verran, että eri yhteyksissä on esitetty runsaasti kuittailua mm. tämän viestiketjun perustajalle, joka on kuitenkin suhtautumisellaan vesittänyt kaikki vinoiluyritykset ja jatkanut sitkeästi foorumilla, irkissä ym. pyörimistä. Kyse ei ollut mistään n00bin kustannuksella pelleilystä vaan henkilön omat tekemiset vaikuttivat asiaan, joten useimmat eivät varmasti vastaavaan pyörityksen joudu (eikä täällä syyttä ketään teilata). Tästäkin huolimatta tyyppi jatkaa virtuaalihengailua porukassa, vahingosta viisastuneena, oman ainutlaatuisen sosiaalisen lokeropaikkansa lunastaneena, joten pitkälti omasta asennoitumisesta on kiinni miten meininkiin sulautuu.

Kieltämättä myös se porukka, joka on jo "insider/veteraani/konkari" statuksella voisi ajoittain tarkistaa juttujaan. Ei mitään yliasiallisuutta, mutta esim. huumorin ja solvaamisen rajoja voisi mietiskellä itse kukin.

ViestiLähetetty: La 07 Kesä, 2008 21:18
masiNisti kirjoitti:
Tästäkin huolimatta tyyppi jatkaa virtuaalihengailua porukassa, vahingosta viisastuneena, oman ainutlaatuisen sosiaalisen lokeropaikkansa lunastaneena, joten pitkälti omasta asennoitumisesta on kiinni miten meininkiin sulautuu.

No jaa, ainakaan irkkikanavan puolella roikkuminen ei kiinnosta minua enää ollenkaan. En tiedä onko kyse vain allekirjoittaneen huumorintajuttomuudesta, mutta aika monta kertaa olen ihan oikeasti pahoittanut mieleni kanavamme jutuista. Vanhojen logien mahdollinen julkaiseminen nostaisi allekirjottaineelle naureskelun todennäköisesti aivan uudenlaisiin ulottuvuuksiin.

Lienee paras pysyä vain ihan visusti foorumin puolella, vahingosta viisastuneena.

ViestiLähetetty: Su 08 Kesä, 2008 0:10
Mahlainen kirjoitti:
En tiedä onko kyse vain allekirjoittaneen huumorintajuttomuudesta, mutta aika monta kertaa olen ihan oikeasti pahoittanut mieleni kanavamme jutuista. Vanhojen logien mahdollinen julkaiseminen nostaisi allekirjottaineelle naureskelun todennäköisesti aivan uudenlaisiin ulottuvuuksiin.

Käsittääkseni puhe "vanhojen logien julkaisemisesta" oli vain poikien heitto. Logejahan on pääsääntöisesti käytetty vain kanavastatsien kokoamiseen ja mahdollisesti joidenkin asioiden tarkistamiseen. Ei ole tarkoitus mitenkään kaivella julkisesti vanhoja, mikäli sitä pelkäät. Ja mitä iloa sellaisten vanhojen logien julkaisemisesta olisi edes.. En näe tarpeelliseksi pelätä logien julkaisua ja/tai Mahlaiselle naureskelua niiden perusteella mitenkään todennäköisenä.

Pysy nyt vaan kanavalla, kun olet saanut siellä jo vahvan aseman :)

ViestiLähetetty: Su 08 Kesä, 2008 12:41
Viestit: 363Paikkakunta: TpeLiittynyt: To 15 Syys, 2005 18:53
Vanhoista logeista kasataan yleensä statistiikat, joista näkyy mm. käyttäjien aktiivisuustaso, vuorokaudenajat, jolloin on ollut vilkkainta, yms. Joku random viesti käyttäjältä satunnaisesta niissä yleensä on ollut mukana.

Poissa Profiili WWW
ViestiLähetetty: Su 08 Kesä, 2008 12:57
Mortus kirjoitti:
Vanhoista logeista kasataan yleensä statistiikat, joista näkyy mm. käyttäjien aktiivisuustaso, vuorokaudenajat, jolloin on ollut vilkkainta, yms. Joku random viesti käyttäjältä satunnaisesta niissä yleensä on ollut mukana.

Niin, allekirjoittanuthan ei nähnyt koko keskustelua tai kuullut puhuttavan edes statsien kokoamisesta. Kattavat kanavastatsit olisivatkin näin tilastofriikkinä iloinen yllätys. No, samapa tuo. Rauhaa.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä:

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia
Sivu 1/1
19 viestiä
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa
Etsi tätä:
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin
Hyppää:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi